Klasyka w Plenerze

🎼 1 wrześnie, w piątek o godz. 20:00 zapraszamy na trzecią odsłonę „Muzyki w Plenerze”. 🎻 W piątkowy wieczór na skwerze przy kościele parafialnym w Mosinie wystąpi Ensemble del Passato.

Wstęp wolny 😊

 

Klasyka w Plenerze

_________________________________________________________

 

Wykonawcy koncertu:

 

Ensemble del Passato w składzie:

Anna Budzyńska – sopran

Maciej Kończak – gitary historyczne

Henryk Kasperczak – lutnie

 

Oraz gościnnie:

Agnieszka Budzińska – Bennett – sopran

 

 

Repertuar koncertu stanowić będą najpiękniejsze duety na dwa soprany, skomponowane na  przełomie epok renesansu i baroku. Te dawne epoki niosą ze sobą przepiękne melodie, niezwykłą subtelność muzyki,  pełne gorących afektów poetyckie teksty, a także przyjazne dla ucha każdego słuchacza ulotne harmonie.

W programie wieczoru nie zabraknie ani utworów lirycznych, pełnych romantyzmu, ani energetycznych i radosnych, w rytmach tańców popularnych onegdaj wśród dworzan i gminu.

Znajdują się wśród nich utwory sakralne, które rozpoczną koncert, a które powstały do tekstów psalmów i Pieśni nad Pieśniami.

Drugą część koncertu wypełnią dzieła świeckie, hołdujące pięknu poetycznej miłości, a także te, przeznaczone po prostu dla radowania ucha.

 

 

Część SACRUM:

Claudio Monteverdi (1567 – 1643)

  • Venite, venite

Giovanni Felice Sancez (1600 – 1679)

  • Tota pulchra es

Lucrezia Orsina Vizzana (1590 – 1662)

 

  • Paratum cor meum
  • Omnes gentes

 

Część PROFANUM:

Giovanni Girolamo Kapsberger

  • Alma, che scorgi tu
  • L’alba cinta di fiori

Claudio Monteverdi

  • Lidia spina del mio core
  • O come sei gentile

 

Sigismondo d’India (1580 – 1629)

  • Ardo, lassa, o non ardo

Giovanni Felice Sancez

  • Lagrimosa beltà per ciu gia nott’e

Claudio Monteverdi

  • Damigella tutta bella

 

NOTKA O ZESPOLE

 

Zespół Ensemble del Passato powstał w 2017 roku.
Artystów połączyła pasja do muzyki dawnej i rozmiłowanie w subtelnym brzmieniu głosu, lutni i gitar.
Łączą poszukiwania różnorodnych kolorów i nastrojów z intensywną ekspresją, dynamiką i energetyką tworzonych programów. Samodzielne aranżowanie utworów umożliwia im sprawne poruszanie się w szerokim repertuarze – od dzieł renesansowych, przez barokowe i klasyczne, aż do romantycznych. Prowadzą poszukiwania utworów zapomnianych w starodrukach i rękopisach, by odtwarzać ich prawdopodobne formy i brzmienie, a następnie przywracać je wykonawstwu. Muzyczna wyobraźnia sprawia, że równie swobodnie czują się w dziełach włoskich, angielskich czy niemieckich, co w dziełach rodzimych kompozytorów. Programy przygotowują pieczołowicie i prowadzą swoich słuchaczy zgodnie z przemyślaną narracją. Ich koncerty są zawsze muzyczną przygodą na najwyższym artystycznym poziomie. Zespół występuje na wielu koncertach i festiwalach. Nagrał także kilka koncertów online. W roku 2023 wydał debiutancką płytę w wytwórni DUX: „Clori – 1622” w serii wydawniczej „Muzyka sprzed 400 lat”.

www.ensembledelpassato.com

 

ANNA BUDZYŃSKA

Wszechstronna śpiewaczka, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki dawnej i szeroko pojętej kameralistyce.

Ukończyła studia wokalne w klasie prof. Antoniny Kowtunow na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2010), a także studia prawnicze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2007). Była stypendystką Marszałka Wielkopolski w dziedzinie kultury, a obecnie jest doktorantką macierzystej uczelni muzycznej.

Stale doskonali swój warsztat pozostając pod opieką wokalną Jolanty Żmurko – Kurzak. Brała aktywny udział w kursach mistrzowskich takich artystów jak Cecilia Bartoli, Silvana Bazzoni, Teresa Żylis – Gara, Elizabeth Vidal, Jadwiga Rappé, Anna Radziejewska, Helena Łazarska czy Eva Blahova.

W trakcie studiów zadebiutowała na deskach Teatru Muzycznego w Poznaniu rolą Adeli w Zemście Nietoperza J. Straussa i pozostała jego solistką przez 12 lat, wykonując takie partie jak m. in. Zuzanna w Weselu Figara W. A. Mozarta, Arsena w Baronie Cygańskim J. Straussa, Walentyna w Wesołej Wdówce F. Lehara. Z czasem jej zainteresowania skierowały się na wykonawstwo historyczne, którym obecnie się zajmuje.  Koncertuje jako solistka i kameralistka w Polsce i za granicą, biorąc udział w prestiżowych festiwalach muzycznych. Recitale pieśni i arii wykonywała m. in. w Algierii, Tunezji, Jordanii i na Litwie. Ma w swoim repertuarze szeroki wachlarz pieśni XIX i XX wieku, zarówno polskich, jak i europejskich kompozytorów. Regularnie współpracuje z młodymi kompozytorami będąc prawykonawcą ich dzieł.

Anna Budzyńska jest także aktywnym organizatorem życia kulturalnego. Jako Prezes Fundacji Świat Możliwości stworzyła i prowadzi festiwale i cykle koncertowe (m. in. festiwal muzyki dawnej Na Gotyckim Szlaku w Polsce Zachodniej oraz Osobiste Spotkania Muzyczne w EDGE Music Studio) i współorganizuje koncerty w całej Polsce i za granicą.

www.annabudzynska.com

 

AGNIESZKA BUDZIŃSKA – BENNETT

Śpiewaczka, muzykolożka, dyrygentka chóralna.

Nominowana do nagrody „Amdassador of the Year 2022” międzynarodowej organizacji REMA oraz do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za „promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej”. Nominowana do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za „promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej”. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m. in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Recypientka sześciu nominacji do nagrody Fryderyk oraz pięciu nominacji do International Classical Music Awards. Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny).

Dyplomowana pianistka, doktor muzykologii (UAM 2010), absolwentka klasy śpiewu i wczesnej zespołowej muzyki wokalnej Schola Cantorum Basiliensis (SCB) w Szwajcarii (D. Vellard,  R. Levitt, E. Tubb i A. Rooley). Prywatnie studiowała z E. Kirkby i A. Boothroyd w Londynie, z B. Thornton i B. Bagby w Kolonii oraz ze S. Haselhoffem w Bazylei.

Jest kierowniczką ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki średniowiecznej, z którym nagrała już trzynaście wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt (ECHO-KLASSIK 2009, 5 Diapason, International Classical Music Award ICMA 2019). Jej tournées koncertowe obejmują całą Europę, Azję oraz USA.

Na scenie zadebiutowała w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel jako Amore i Valletto (2003/04). W latach 2016-2022 prowadziła wydany przez Polskie Radio 10-płytowy projekt nagraniowy „Melodie na Psałterz polski. Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Pod jej kierownictwem ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019).

Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w SCB i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w SCB (2016-2017). Obecnie jest profesorem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu we Freiburgu (Niemcy). Jej dalsza działalność pedagogiczna i akademicka obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej w całej Europie oraz w USA. Jest autorką szeregu artykułów i książek o muzyce dawnej.

W roku 2019 została uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.

www.peregrina.ch

______________________________________________________

 

Share Post :

Facebook
Skip to content